Pomóż dziecku rozwijać mowę
Zdrowie i rozwój dziecka Nr 8 (64) listopad 2016 „Nasz Józefów”
Nauka poprzez zabawę
Każdy rodzic chciałby, aby jego dziecko rozwijało się prawidłowo. Wspieramy rozwój maluchów poprzez spotkania ze specjalistami, organizujemy im liczne twórcze zajęcia.
Różnorodność aktywności niewątpliwie rozwija nasze pociechy. Warto jednak przygotować dziecko do prawidłowego odbioru pewnych umiejętności. Bo kto, jak nie rodzic, zna swoje maleństwo najlepiej, a i dziecko najłatwiej uczy się przez codzienną obserwację rodziców. Warto więc od najmłodszych lat bawić się z dzieckiem. Ale i ta czynność wymaga w pewnych przypadkach przygotowania. Niektóre maluchy początkowo nie odnajdują się
w zabawie, potrzebują czasu, aby się do niej włączyć, u innych problemem jest skupienie
(proces, który wymaga pracy). Podczas wspólnych zabaw czas ich trwania można stopniowo wydłużać. W trakcie zabawy, ustalamy pewne zasady, które muszą być przestrzegane. W końcu rodzic może dostosować zabawę do wieku i możliwości dziecka. Doskonałą stymulacją rozwoju społecznego, intelektualnego oraz werbalnego jest wprowadzanie dziecka w świat gier planszowych. Do zabawy możemy zaprosić już 2–3 latka. Warto na początku stworzyć
z maluchem własną grę. Zasady mogą być wzorowane na ogólnie dostępnych grach, ale dobór słownictwa dostosowany musi być do wieku i możliwości dziecka.
Te samodzielnie wykonane, z narysowanymi lub wklejonymi obrazkami, powodują, że nasza pociecha rozwija mowę wielozmysłowo. Dziecko chętniej bawi się samodzielnie wykonaną i wymyśloną grą. Prawidłowe wzorce językowe utrwalają się w obrazie graficznym oraz werbalnym. Takie gry wygrywają z najbardziej kolorowymi, wymyślnymi grami gotowymi. Warto dać szansę naszym dzieciom na fascynujące przeżycie oraz utrwalenie prawidłowej
umiejętności posługiwania się językiem. Dobór gier zależy od naszej kreatywności, ale ważne jest, abyśmy w tworzeniu, inicjowaniu tego typu aktywności pamiętali o mądrej zabawie.
Z logopedycznego punktu widzenia zabawa w gry planszowe wyzwala kreatywność językową, a ponadto uczy:
– rozumienia słowa mówionego;
– wypowiadania się;
– budowania poprawnych wypowiedzi;
– zapamiętywania;
– używania nowych słów;
– słuchania mowy z otoczenia;
– prowadzenia naprzemiennej rozmowy;
– rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, gesty, wyraz oczu);
– poprawności językowej.
Stymulacja rozwoju mowy dziecka wcale nie jest trudna. Najważniejsze, aby nie bać się zejść na dywan, brać czynny udział, zachęcać, pokazywać, bawić się.
Joanna Pniewska